Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

Τέρμα στις πελατειακές σχέσεις, προγράμματα για ανέργους και επιχειρήσεις



ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΜΕΣΙΝΗ, διοικητής του ΟΑΕΔ: Τέρμα στις πελατειακές σχέσεις, προγράμματα για ανέργους και επιχειρήσεις

ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΜΕΣΙΝΗ ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΟΑΕΔ: Τα σχέδια για ιην ανυμετωπιση ins ανεργία; ΣΕΛ. 9ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΜΕΣΙΝΗ διοικητής τον οαεδ Τέρμα στις πελατειακές σχέσεις, προγράμματα για ανέργους και επιχειρήσεις Η αλλαγή φιλοσοφίας και προσανατολισμού του ΟΑΕΔ θα αποτυπωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, υποστηρίζει σε συνέντευξη της στην «Αυγή» της Κυριακής η νέα διοικητής του Οργανισμού Μαρία Καραμεσίνη. «Τα νέα προγράμματα προς ένταξη στο νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα των υπ. Εργασίας και Παιδείας, των οποίων η υλοποίηση θα ξεκινήσει από το φθινόπωρο, θα δώσουν έμφαση στην απασχόληση και δευτερευόντως στην κατάρτιση που θα συνδέεται με τη διάγνωση των αναγκών των ανέργων και της αγοράς εργασίας». ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΑΝΔΡΕΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟ W^.

 Μέχρι πρότινος, πριν αλλάΒ, ξει η πολιτική ηγεσία της χώρας, επί σειρά ετών τα προγράμματα απασχόλησης έμεναν κυρίως στο ποσοτικό παρά στο ποιοτικό. Τι αποτελεσματικότητα είχαν, ειδικότερα μέσα στην κρίση; ΓΙ Από in στιγμή που πρωτοεμ* φανίστηκαν τη δεκαετία του 1980 και ήδη πριν ξεσπάσει η τρέχουσα κρίση, τα προγράμματα απασχόλησης -που αντιστοιχούν στις αποκαλούμενες ενεργητικές πολιτικές αγοράς εργασίας- παρουσίαζαν στη χώρα μας αναποτελεσματικότητα και οδηγούσαν σε κατασπατάληση πόρων. Επί σειρά ετών ο σχεδιασμός τους συρόταν πίσω από την προτεραιότητα της μεγιστοποίησης της απορρόφησης πόρων από τα ευρωπαϊκά ταμεία, ενώ η υλοποίησή τους ήταν διαποτισμένη από τις πελατειακές εξυπηρετήσεις που παρείχαν τα κόμματα του δικομματισμού προς επιχειρήσεις και ανέργους. Η αναποτελεσματικότητα Wm * των προγραμμάτων οφειλόταν σε μεγάλα προβλήματα σχεδιασμού, στην ελλιπέστατη και (συχνά) μεθοδολογικά προβληματική αξιολόγηση τους, στις χρόνιες αδυναμίες του συστήματος ελέγχου του τρόπου υλοποίησης των προγραμμάτων από τις επιχειρήσεις και τους διάφορους παρόχους και στις σχέσεις διαπλοκής επιχειρήσεων / παρόχων με το κράτος. ΓΙ Ο αριθμός των συμμετεχόντων * στα προγράμματα απασχόλησης απογειώθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης, συγκεκριμένα από τα τέλη του 2010 και ύστερα. Αν και ο ρυθμός αύξησης του αριθμού των ανέργων ήταν πολύ μεγαλύτερος, τα προγράμματα απασχόλησης πέτυχαν να περιορίσουν την εκθετυχή άνοδο του ποσοστού ανεργίας κατά περίπου 5 ποσοστιαίες μονάδες τη διετία 20112012, μέσω κυρίως των μεγάλων προγραμμάτων διατήρησης των θέσεων εργασίας. Τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας συνέβαλαν σε μικρότερο βαθμό στο ίδιο αποτέλεσμα, αλλά με τίμημα εργασία περιορισμένης διάρκειας με μειωμένα εργασιακά δικαιώματα και ανύπαρκτες εργασιακές ή επαγγελματικές προοπτικές. Τέλος, τα προγράμματα τύπου voucher μπορεί να δίνουν κάποιο προσωρινό εισόδημα στους καταρτιζόμενους νέους που δεν έχουν δικαίωμα σε επίδομα ανεργίας, αλλά είχαν και έχουν στρεβλωτικές επιδράσεις στη λειτουργία της αγοράς εργασίας, επιδρώντας αρνητικά στις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Με εξαίρεση τα προγράμματα διατήρησης των θέσεων εργασίας, υπό συνθήκες δραματικής συρρίκνωσης της οικονομικής δραστηριότητας, τα υπόλοιπα ανακύκλωσαν τους ανέργους αντί να περιορίσουν τον όγκο της ανεργίας. Αυτό βέβαια ήταν αναμενόμενο, όπως και το γεγονός ότι ο «βομβαρδισμός» της αγοράς εργασίας με προγράμματα απασχόλησης - κατάρτισης από τις προηγούμενες κυβερνήσεις αποσκοπούσε στη μείωση του πολιτικού κόστους από τις εφαρμοζόμενες υφεσιακές πολιτικές που παρήγαγαν μαζικά ανεργία. Κ_ Ποια προγράμματα «τρέΜΒ λ χουν» από τον ΟΑΕΔ αυτή την περίοδο και ποια σχεδιάζεται να υλοποιηθούν μέχρι το τέλος του 2015; Ποια θα θέλατε να είναι τα καινοτόμα, ποιοτικά χαρακτηριστικά των νέων δράσεων; ΓΙ Εκτός από τα δύο μεγάλα προ^ γράμματα που επανασχεδιάστηκαν και προκηρύχθηκαν πριν από το Πάσχα, αυτό της κοινωφελούς εργασίας στους δήμους και της επιταγής κατάρτισης (voucher) για αποφοίτους ΑΕΙ-ΤΕΙ παραμένουν ανοιχτά και δέχονται αιτήσεις τα εξής προγράμματα: ειδικό διετές επιχορήγησης επιχειρήσεων για την πρόσληψη ανέργων, εδικό τριετές επιχορήγησης επιχειρήσεων για την πρόσληψη ανέργων ΑμεΑ, απεξαρτημένων χρηστών ουσιών, αποφυλακισμένων κ.ά., επιχορήγηση επιχειρήσεων για την απασχόληση δικαιούχων της επιταγής επανένταξης στην αγορά εργασίας, τοπικά σχέδια απασχόλησης και δράσεις κοινωνικής ένταξης, επιχορήγηση επιχειρήσεων για την πρόσληψη ανέργων πλησίον της σύνταξης, επιχορήγηση για ίδρυση επιχείρησης ανέργων ΑμεΑ, απεξαρτημένων χρηστών ουσιών, αποφυλακισμένων κ.ά. Την περίοδο αυτή σχεδιάζονται νέα προγράμματα προς ένταξη στο νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα των υπ. Εργασίας και Παιδείας, των οποίων η υλοποίηση θα ξεκινήσει από το φθινόπωρο. Δεν μπορώ να σας αποκαλύψω τα καινοτόμα στοιχεία πριν τα προγράμματα εξειδυχευτούν και εγκριθούν από το υπ. Εργασίας. Μπορώ όμως να πω ότι η έμφαση θα είναι στην απασχόληση, και δευτερευόντως στην κατάρτιση, και ότι η τελευταία θα συνδέεται με τη διάγνωση των αναγκών των ανέργων και της αγοράς εργασίας. Κ_ Το καθεστώς χορήγησης των Β i επιδομάτων ανεργίας δεν καλύπτει τις ανάγκες της κοινωνίας. Είναι κοινό «μυστικό» ότι τακτικό επίδομα ανεργίας λαμβάνει ίσως και λιγότερο από το 10°«ων ανέργων. Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη για τους μακροχρόνια ανέργους. Πώς θα μπορούσαν να βρεθούν επιπλέον πόροι ώστε να διευρυνθεί ο αριθμός των δικαιούχων; Γ
Ads from Inoreader:


Γιάννης Μαλαθούνης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου