Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015

ΤΟ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Κ. Ρ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ




Αλλάζουν τα δεδομένα όπως ήταν αναμενόμενο στο Υπουργείο Εργασίας με την «αναμόρφωση» όλων των προγραμμάτων και  με βασικό στόχο την απορρόφηση των ανέργων στην αγορά εργασίας. • Ευκαιρίες απασχόλησης θα δημιουργηθούν σε νέα πεδία (κυρίως σε επίπεδο δήμων), με κεντρικό γνώμονα τη διασύνδεση των δράσεων με τις κοινωνικές και τοπικές ανάγκες. Ενώ  θα ενισχυθεί η κοινωνική οικονομία με τη δημιουργία ενός ολόκληρου πλέγματος υποστήριξης των ανέργων που θέλουν να ανοίξουν τη δική τους επιχείρηση
Χαρακτηριστικά η ενίσχυση της κοινωνικής οικονομίας με τη δημιουργία ενός ολόκληρου πλέγματος υποστήριξης των ανέργων που θέλουν να ανοίξουν τη δική τους επιχείρηση είναι μια νέα προσέγγιση. Για τον σκοπό αυτό θα συγκροτηθεί ένα κοινό μέτωπο με τα υπουργεία Οικονομίας και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης.
Μία από τις προτεραιότητες της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας, Ράνια Αντωνοπούλου όπως γράφτηκε στο τύπο  είναι η αναμόρφωση του πλαισίου κατάρτισης και διασύνδεση με τα προγράμματα απασχόλησης. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται το επόμενο εξάμηνο να υπάρχουν τα πρώτα στοιχεία από αναλυτική μελέτη για τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας. Κατά προτεραιότητα θα εξεταστούν τα κονδύλια που κατευθύνονται για δράσεις κατάρτισης και θα υπάρξει ανασχεδιασμός. Σύμφωνα με τη Ράνια Αντωνοπούλου, «είναι κοινό μυστικό πως η ιστορία της συνεχιζόμενης και επαγγελματικής κατάρτισης είναι ένα μεγάλο σκάνδαλο».
Όλα αυτά έχουν επισημανθεί εδώ και πολύ καιρό από το Πανελλήνιο Παρατηρητήριο των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών με δημοσιεύσεις και υπομνήματα προς αρμοδίους, χωρίς μέχρι τώρα αποτέλεσμα.
Έτσι χαιρετίζουμε τις προγραμματικές δηλώσεις της αναπληρωτού υπουργού Εργασίας κ. Ρ. Αντωνοπούλου η οποία επιτέλους,  αναγνωρίζει όχι μόνο τα αδιέξοδα των προηγούμενων πολιτικών για την ενίσχυση της εργασίας, αλλά και θέτει το ζήτημα της κατασπατάλησης των κοινοτικών πόρων με τις ψευδεπίγραφες πολιτικές δήθεν «ενεργητικής απασχόλησης» .
Κρίνουμε θετικά την βούληση του υπουργείου για τον επανασχεδιασμό του ΕΣΠΑ, με στόχο την ανάκτηση εργασίας και την προτεραιότητα που θέτει η νέα διοίκηση για την ενίσχυση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας.
Θέλουμε δε να επισημάνουμε τα ακόλουθα.
Η κοινωνική οικονομία, ο τρίτος τομέας της οικονομίας, πέρα από το κράτος και την αγορά χρειάζεται επείγουσα οικονομική ενίσχυση. Από τις ως τώρα οικονομικές ενισχύσεις, ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΥΡΏ δεν κατευθύνθηκε προς της κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις που έχουν συσταθεί εδώ και 3 χρόνια βάσει του ν. 4019/11. Και όμως έχει αποδειχθεί ότι σε παγκόσμιο επίπεδο, ιδίως σε συνθήκες κρίσης, μόνο στον κοινωνικό τομέα μπορούν να δημιουργηθούν, αλλά και να διατηρηθούν οι νέες θέσεις εργασίας.
Θεωρούμε ότι μόνο η ενίσχυση, θεσμική και οικονομική, των κοινωνικών επιχειρήσεων μπορεί να συμβάλλει στον δεδηλωμένο στόχο της νέας κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ανεργίας.
Για αυτό το λόγο κρίνουμε ατελέσφορη την πρωτοβουλία του υπουργείου για 52,000 θέσεις κοινωφελούς εργασίας στους ΟΤΑ. Πέραν του ότι η προηγούμενη εμπειρία της κοινωφελούς εργασίας δεν είναι θετική, είναι αυτονόητο ότι η κοινωφελής εργασία όπως έχει θεσπιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν παράγει νέες θέσεις εργασίας, αλλά ούτε αντιμετωπίζει τα χρόνια προβλήματα στελέχωσης των ΟΤΑ.
Είναι κατανοητή η ανάγκη για εμπροσθοβαρή προγράμματα που θα ανακουφίσουν τους ανέργους, ωστόσο αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί είτε με την άμεση προκήρυξη ενός προγράμματος ενίσχυσης των κοινωνικών επιχειρήσεων όπως της γυναικείας επιχειρηματικότητας, είτε με την ενίσχυση των χιλιάδων μικρών εθελοντικών οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών για πρόσληψη περιορισμένου αριθμού ανέργων που θα ενισχύσουν τοπικές πρωτοβουλίες για νέες θέσεις εργασίας.
Είναι επίσης προφανές ότι καμιά πολιτική απασχόλησης δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του υπουργείου που επινόησαν και εφάρμοσαν τις αποτυχημένες πολιτικές ή και κατέστησαν την ίδρυση μιας κοινωνικής επιχείρησης πραγματικό Γολγοθά (Τμήμα Μητρώου Κοινωνικής Οικονομίας).
Συγκεκριμένα αναφέρουμε την Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Ευρωπαϊκών και άλλων Πόρων και την Ειδική Υπηρεσία για την Κοινωνική Οικονομία (ΚΕΚΟ). Οι υπηρεσίες αυτές με την πολιτική κάλυψη του υπουργείου προκήρυσσαν, αξιολόγησαν και υλοποίησαν τα προγράμματα ΤΟΠΣΑ και ΤΟΠΕΚΟ με αποτέλεσμα να διατεθούν 300 εκ. ευρώ σε μεσάζοντες χωρίς να δημιουργηθούν παρά ελάχιστες θέσεις εργασίας.

Ανακεφαλαιώνοντας προτείνουμε τα εξής.
·         Χρηστή διαχείριση των πόρων αλλά κυρίως διαρκής αποτελεσματικότητα των πολιτικών για την ενίσχυση της εργασίας.
·         Εμπροσθοβαρή προγράμματα ενίσχυσης των κοινωνικών επιχειρήσεων.
·         Ενίσχυση της οργανωμένης κοινωνίας των πολιτών για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Η νέα κυβέρνηση οφείλει να εμπιστευτεί την κοινωνία των πολιτών, χωρίς την ενεργό συμμετοχή της οποίας δεν μπορεί να αναχαιτιστεί η ανεργία.
·         Αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του υπουργείου.
·         Διάλογο του υπουργείου όχι μόνο με τους ΟΤΑ αλλά και με την κοινωνία των πολιτών.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου